Uhkapelaaminen ja vedonlyönti ovat kasvattaneet suosiotaan räjähdysmäisesti viime vuosina. Verkossa toimivien uhkapeliyritysten ja niitä tarjoavien nettisivujen määrä kasvaa jatkuvasti. Suomalaisille pelaajillekin on satoja, ellei jopa tuhansia eri rahapelisivustoja. Osa näistä yrityksistä on suomenkielisiä, vaikka suurin osa ei olekaan. Samassa suhteessa on kasvanut myös nettikasinoita vertailevien nettisivujen määrä.
Rahapeliteollisuuden arvo on rahassa mitattuna noin 400 miljardia dollaria, joten ei ole yllättävää, että uusien pelaajien houkuttelemisesta on tullut kilpailtu ala. Pelaaminen tapahtuu yhä useammin sähköisesti verkossa digitaalitekniikan myötä. Teknologisen muutoksen nopeus aiheuttaa vaikeuksia lainsäädännölle.
Arpajaislaki sääntelee
Suomen arpajaislaki säädettiin pelaajien oikeusturvan takaamiseksi, rikollisuuden ja väärinkäytösten ehkäisemiseksi sekä rahapelaamisesta mahdollisesti aiheutuvien terveydellisten ja sosiaalisten haittojen minimoimiseksi.
Aiemmin vain Veikkaus Oy ja Raha-automaattiyhdistys (RAY) saivat Suomen lain mukaan tarjota rahapelipalveluja Suomessa. Fintoto Oy:llä oli myös etuoikeus järjestää hevosvedonlyöntiä. Arpajaislaki on näitä yrityksiä säätelevä säädöskokonaisuus. Vuonna 2017 nämä kolme toimijaa yhdistyivät Veikkaus Oy:ksi. PAF on lisäksi Ahvenanmaalla sijaitseva pelialan yritys, jonka on lain ja asetusten mukaan noudatettava tiukkoja eettisiä normeja rahapelien mainonnassa ja myynninedistämisessä. PAF on siis Ahvenanmaan rahapelitoiminnan harjoittaja. Suomessa rahapelejä sääntelee Suomen Poliisihallitus.
Veikkauksella on monopoli
Arpajaislaki siis sääntelee rahapelejä ja onnenpelejä Suomessa ja sen tavoitteena on taata rahapelejä harrastavien oikeusturva, torjua väärinkäytöksiä ja rikollisuutta sekä minimoida rahapelien aiheuttamat sosiaaliset ja terveydelliset haitat.
Arpajaislaki sisältää luonnollisesti lukuisia lisäsäännöksiä, joita tarkistetaan aika ajoin. Sisäministeriö esimerkiksi vahvistaa kaikkia pelejä koskevat määräykset, joita arpajaisten on noudatettava. Suomen pelisääntelyjärjestelmä on samankaltainen kuin monien muiden maiden järjestelmät, ja se sisältää useita samoja parametreja. Voittoprosentit, pelipisteiden aukioloajat ja sallitun pelitarjonnan määrä ovat vain muutamia esimerkkejä. On kuitenkin hieman epäselvää, onko sisäministeriö taitava määrittelemään esimerkiksi oikeudenmukaisuuden kasinoilla ja peleissä. On kyseenalaista, että valtion tuloja alettaisiin vähentämään tarkoituksellisesti.
Veikkaus saa laillisesti tarjota pelejään sekä fyysisessä että sähköisessä muodossa, joten peliautomaatteja onkin totuttu näkemään kaikissa marketeissa ja huoltoasemilla. Tämä antaa hieman epätavallisen sävyn Veikkauksen lausunnoille vastuullisesta pelaamisesta ja sisäministeriön varoituksille ongelmapelaamisesta. Monen ihmisen mielestä vaikuttaisi vastuullisemmalta pitää kaikki peliautomaatit poissa peliriippuvaisten henkilöiden käsistä, kuin sallia peliautomaattien sijoittaminen jokaiseen kioskiin ja päivittäistavarakauppaan.
Nettikasinoihin ei päde samat säännöt
Internet-rahapelejä ei kuitenkaan säännellä millään yleiseurooppalaisella lainsäädännöllä. Koska kyseessä on siis pikemminkin suomalainen kuin yleiseurooppalainen laki, sitä on hyvin helppo kiertää netissä. Yksi tapa on tarjota kasinopelejä yksinkertaisesti ulkomaisella verkkotunnuksella (eli ilman .com- tai .net-aluetta) varustetulla sivustolla. Vain Veikkaus voi tarjota pelejään suomalaisella .fi-verkkotunnuksella ja markkinoida niitä suomalaisille.
Veikkauksessa ollaan todella tiukkoja lainsäädännön suhteen, ja poliisihallitukseen ollaan varmasti yhteydessä, jos kilpailija on mainonnassaan edes hieman liian aggressiivinen. Viranomaisilla on myös valtuudet ryhtyä toimiin laittomia rahapelejä vastaan. Lainrikkojat on saatettava oikeuden eteen, minkä ei pitäisi olla ongelma, koska oikeudellinen kehys on melko yksinkertainen. Jos he siis haluavat mainoksensa Manner-Suomeen, sekä PAF:n että ulkomaisten pelisivustojen on oltava hyvin luovia. Veikkauksella on merkittävä etu kilpailijoihinsa nähden mainonnassa, ja se käyttää sitä hyväkseen.
Osa pelaa todella paljon
Miehet aloittavat rahapelaamisen aikaisemmin kuin naiset ja pelaavat enemmän pelejä, jotka eivät ole 100 % onneen perustuvia pelejä, kuten urheiluvedonlyönti ja pokeri. Naiset harrastavat erilaisia ja varsinkin onneen perustuvia pelejä, kuten peliautomaatteja tai rulettia. Uhkapelaaminen on keskittynyttä. Suurin osa pelituloista tulee pieneltä määrältä pelaajia. Pelaajista 2,5 prosentin osan odotetaan tuottavan puolet kaikista rahapelituloista.
Mielipidetutkimuksen mukaan suomalaisten ihmisten suhtautumisensa rahapeleihin on muuttunut hieman epäsuotuisammaksi vuodesta 2015 lähtien. Kaikkina tutkimusvuosina naisten asenteet ovat olleet kielteisempiä kuin miesten. Vuonna 2019 yli 90 prosenttia kyselyyn vastanneista oli sitä mieltä, että rahapelaamiseen ei pitäisi kannustaa ja yli 70 prosentin mukaan rahapelimahdollisuuksia on liikaa.
EU ja KKV
Rahapelit vaikuttavat merkittävästi kansantalouteen ja julkiseen talouteen. Digitalisaation vauhdittama teknologinen vallankumous on tarjonnut tälle alalle runsaasti uusia taloudellisia mahdollisuuksia. Digitalisaatio merkitsee toisaalta lisääntynyttä maailmanlaajuista kilpailua. Taloudellisesta näkökulmasta ja kovassa kansainvälisessä kilpailussa olisi ratkaisevan tärkeää, että alalla olisi riittävästi innovaatiokapasiteettia.
Kilpailuviranomaisten valvonnassa keskitytään tyypillisesti varmistamaan, että markkinat toimivat tehokkaasti ja että kilpailu on reilua tällaisissa olosuhteissa. Rahapelitoiminta on kuitenkin yksi maailman tiukimmin säännellyistä toimialoista. Yksi tärkeimmistä syistä tähän on se, että rahapelaaminen liittyy vahvasti erilaisiin kielteisiin sivuvaikutuksiin ja ongelmapelaamisen kaltaisiin ongelmiin. Rahapelisääntely liittyy läheisesti myös kuluttajapolitiikkaan, koska siihen liittyy sekä kilpailua että kuluttajansuojaa. Kuluttajia halutaan suojella myös erilaisilta haittaohjelmilta ja viruksilta, joita epärehellisiltä nettikasinoilta voi saada. Ne voivat aiheuttaa tuhoa pelaajan tietokoneeseen.
Suomessa rahapelejä säädellään monopolijärjestelmässä. EU sallii tämän suhteen sillä edellytyksellä, että se on paras keino suojautua rahapeleihin liittyviltä haitoilta. Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) tutkii Suomen rahapelialaa sekä kilpailun että erityisesti kuluttajansuojan näkökulmasta. Keskeisenä kysymyksenä on, miten suomalainen peliala voitaisiin jäsentää niin, että rahapeliongelmat voitaisiin minimoida ja ehkäistä mahdollisimman järkevästi.
Arpajaislain uudistus
Suomen arpajaislakiin ollaan oltu tekemässä ja suunnittelemassa muutoksia jo pidemmän aikaa. Rahapelilainsäädännön uudistamisesta sovittiin jo hallitusneuvotteluissa vuoden 2019 alussa. Lähtökohdaksi valittiin monopolijärjestelmä, jonka säilyttämiseksi ja vahvistamiseksi Veikkauksen toiveiden mukaisesti on ollut tekeillä selvitys. Muita vaihtoehtoja, kuten lupajärjestelmää, ei mainita raportissa. Nykyinen järjestelmä nauttii hallituspuolueiden laajaa kannatusta, joten muita vaihtoehtoja ei käsitelty.
Eduskunnan syksyn 2020 istunnossa päätettiin, että pandemian aiheuttamat tulonmenetykset rahapelituotoissa korvataan täysimääräisesti ja että lainsäädäntöä viedään eteenpäin ripeästi. Tavoitteena on saada uusi arpajaislaki eduskunnan käsiteltäväksi alkuvuoteen 2022 mennessä.